Prog Box 40

منتشرشده: 22 آوریل 2012 در Prog Box
برچسب‌ها:, , , ,

1. Camel – Ice ( album: I Can See Your House from Here – 1979 )

2. King Crimson – Epitaph ( album: In the Court of the Crimson King – 1969 )

3. New Order – Elegia ( album: Low Life – 1985 )

4. Pavlov’s Dog – Julia ( album: Pampered Menial – 1975 )

5. Three Sides Now – A Horse With No Name ( album: Rock Classics Of The ’60s & ’70s  – 2005 )

دیدگاه‌ها
  1. ترانه اول رو در آرشیوم داشتم ، مجبورم کردی یه بار بهش گوش بدم تا بتونم اظهار نظر کنم.

    ترانه اول ، خیلی آرومه و حس خوبی به شنونده دست میده. ولی از نظر من یه ترانه نباید 10 دقیقه باشه !! نهایتش 5 دقیقه هست. چطور تونستن یه ترانه 10 دقیقه ای بسازن من در تعجبم. خب خیلی سخت تره نسبت به ترانه 5 دقیقه ای.
    ریتم رو از دست نمیده خدا رو شکر. فقط همون رو میتونم بگم ، حس خوبی دست میده به شنونده. راستی کاورشم دوست دارم.

    ترانه پنجم ، خب آرومه. چیز خاصی توی ذهن خواننده پیدا نکردم. خلاقیتی نداره. ولی ریتم و حس رو از دست نمیدن. اونجا که میگه لا لا لا لا . به آهنگ جذابیت داده. بعد از همون با گیتار آکوستیک که به سبک کانتری می نوازه خیلی قشنگه ولی خب زمانش کوتاهه ولی این کوتاهی باعث شده خیلی به حاشیه کشیده نشه. خوبه. من نگهش میدارم.

    ترانه چهارم ، از صدای خواننده اصلاً خوشم نمیاد. گرچه تو اون دهه از دست صدا ها زیاد پیدا می شده ولی خب یکی مثل Cat Stevens خیلی بهتر عمل می کنه. این ترانه ارزش بودن در آرشیوم رو نداره. البته بگم خواننده خودشو خوب تونسته با موسیقی تنظیم کنه. ولی صداش خیلی بهم حس نداد. شعرشم جالب نیست. یکی مثل توماس اندرس ، خواننده رهبر مدرن تاکینگ ، میاد آهنگ Juliet رو اینقدر خوب میخونه (با آهنگ سازی و سبک کاریشون کار ندارم) که آدم رو جوگیر می کنه و خوشش میاد. ولی خواننده این ترانه میتونم بگم تو این ترانه نتونسته حس برقرار کنه. فقط همونطور که گفتم ، خوب تنظیم کرده خودشو.

    ترانه سوم ، آروم شروع میشه. ریتمش تا اینجا خوب بوده. یکی از خلاقیت هایی که تو سبک پراگرسیو بکار میره ، استفاده از اصوات طبیعی هست. تو این آهنگ انگار از صدای تاپ زنگ زده استفاده کردن. جیرینگ جیرینگ صدا میده. که در چند دقیقه بعد صدای خنده بچه ها شنیده میشه که همخونی با صدای تاپ داره. این برام جالب بود. موزیکش باز هم تا اینجا اروم و قشنگه. ریتم خوبی داشته فعلا. هنوزم نظرم بهش مثبته. خب اینطور که بوش میاد اصلاً تصمیم نداره کسی چیزی بخونه. خب بهتر. اصلاً به موسیقیش نمیومد خواننده داشته باشه. الآن به اسم آلبوم و ترانه توجه کردم. Elegia در لغت به معنیه مرثیه هست. یعنی در عزای کسی گریه کردن اینطور که http://www.loghatnaameh.org/dehkhodaworddetail-8ad8310878884e6cb039bad481003672-fa.html میگه. اسم آلبومم Low Life هست که یه لحظه حس کردم همه چی با هم جوره. واقعاً آهنگ زیباییست از همه لحاظ. مرسی سیاوش جان.

    ترانه دوم ، از کاورش خوشم نیومد ولی شاید ربطی با محتوای ترانه داشته باشه. بعداً میگم. شروع ترانه ها برام خیلی مهم هستن. شروع این ترانه درست مثل آهنگ های قدیمی پاپ گوگوش هست. البته خب باید هم اینطور باشه چون کلاسیک راک دهه 60 هست. حس خوبی با کشیدن بعضی واژه ها بهم دست میده. همینجا میگم خواننده خوب تونسته مضمون شعرش رو درک کنه ولی کسانی که متن موسیقیش رو نوشتن اصلاً نفهمیدن داستان چیه. فقط یه چیزی نوشتن. در حد ابتداییه موسیقیش. من حسی نمیتونم باهاش برقرار کنم و هیچ ارتباط دو طرفه ای بین خواننده و موسیقی نمیتونم پیدا کنم. همینجا میگم این آهنگ رو تو آرشیوم نگه نمیدارم. کاورشم بهتر بود این نبود. یه ارتباط دوری با حس ناراحت خواننده داره ولی خیلی دوره.

    ببخشید که اینقدر دیدگاه هام طولانیه. من به علت تجربه زیادی که در بلاگ نویسی دارم معتقدم خواننده اگر دیدگاهش رو در مورد مطلبی که می خونه درست بیان کنه با این هدف که محتوای اون صفحه وب پیشرفت کنه خیلی مؤثر خواهد بود. اینطوری شما با نظر و عقیده و سلیقه خوانندگانت بیشتر آشنا میشی و باکس هایی رو تهیه می کنی که بهتر مورد توجه قرار خواهند گرفت. اینطور نیست؟

  2. Siavash می‌گوید:

    منو شرمنده میکنی با این دیدگاهای کامل و زیبا. ممنون که وقت میذاری.
    یه توضیحی در مورد آهنگ سوم که دوس دارم بدم اینه که این آهنگو اولین بار هنگام دیدن انیمیشن کوتاه more (http://en.wikipedia.org/wiki/More_%28short%29) شنیدم و خیلی لذت بردم. انیمیشن ام خیلی عالی بود. اگه لینک پیدا کردی حتما دانلود کن.

  3. […] پیش‌زمینه انیمشن آهنگ Elegia از New Order است که در باکس 40 معرفی […]

  4. سیاوش جان ترانه اصلی new order elegia رو پیدا کردم که از روی انیمیشن برداشته نشده باشه. خدا رو شکر کیفیت 320 هم داره. http://goo.gl/SMDNl

بیان دیدگاه